To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.
Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.
Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości ?
Jak przebiega takie oszustwo ?
Jak się chronić ?
Vishing i spoofing – czym są?
Vishing to metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod pracowników banków i innych zaufanych instytucji, np. policjantów. Oszuści chcą w ten sposób zdobyć poufne dane klienta (np. login i hasło do bankowości internetowej) lub nakłonić go do określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia).
Spoofing to metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod inne urządzenia lub innego użytkownika. Oszuści zmieniają numer telefonu, adres e-mail czy adres IP, z których się kontaktują. Co więcej, mogą też wybrać i zmienić płeć osoby dzwoniącej, jej kraj pochodzenia, a nawet akcent. Zawsze dobrze przygotowują się do rozmowy, aby była ona wiarygodna i uśpiła czujność klienta.
Jak przebiega takie oszustwo?
Oszuści stosują wyćwiczone techniki manipulacji. Podszywają się pod prawdziwe numery telefonów! Kiedy dzwonią, na telefonie klienta może wyświetlić się inny, znany numer lub nazwa banku.
Choć nie ma jednego schematu działania, przykładowa rozmowa może przebiegać tak:
Jak się chronić?
Fałszywe inwestycje – czym są?
To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod maklerów i brokerów giełdowych. Proponują nowe możliwości zainwestowania środków klienta, które np. wcześniej nie były dostępne na rynku dla każdego. Doskonale przedstawiona oferta staje się przekonująca, przez co ciężko rozpoznać kłamstwo. Co więcej, oszuści bardzo często wykorzystują wizerunki znanych osób czy firm. Dzięki temu oferta i możliwość szybkiego oraz wysokiego zarobku wydają się jeszcze bardziej wiarygodne.
Jak przebiega takie oszustwo?
Ważne: innym etapem tego oszustwa jest to, że klient może przyjąć przelew na swój rachunek. Warto pamiętać, żeby w żadnym wypadku nie przelewać tak przyjętych pieniędzy dalej! Klient weźmie wówczas udział w oszustwie – pomoże przestępcom „przeprać” pieniądze pochodzące z kradzieży od innej osoby. W ten sposób oszuści tworzą złudzenie zysku, który natychmiast trzeba „zainwestować dalej”.
Jak się chronić?
Waluta | Wartość |
---|---|
![]() |
0 |
![]() |
0 |
![]() |
0 |
![]() |
0 |
Szanowni Państwo,
informujemy, że w związku z pracami serwisowymi po stronie ItCard S.A. w Warszawie mogą wystąpić następujące niedostępności:
Za ewentualne utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za wyrozumiałość.
Uprzejmie informujemy, iż 16 października 2023 roku uruchamiamy umieszczanie publikacji w usłudze „Moje dokumenty SGB”, która jest bezpiecznym narzędziem do przekazywania przez Bank i przechowywania ważnych dokumentów i informacji w zakresie Twoich produktów i usług bankowych.
Klienci którzy udzielili zgody na portal internetowy ,,Moje dokumenty SGB’’ otrzymują powiadomienia sms o treści: „W portalu Moje dokumenty SGB czeka na Ciebie nowy dokument, którego koniec sumy kontrolnej jest następujący xyz, yzx, …”.
Więcej informacji na temat trwałego nośnika „Moje dokumenty SGB” zamieszczono na stronach internetowych:
https://www.sgb.pl/mojedokumenty/
https://www.bssusz.pl/klienci-indywidualni/klienci-indywidualni-moje-dokumenty-sgb/
Dostęp do systemu „Moje dokumenty SGB” Banku znajduje się pod adresem:
https://bssusz-mojedokumenty.sgb.pl/#/login
Nie logowałeś się jeszcze do „Moje dokumenty SGB”? Wybierz przycisk „Pierwsze logowanie” i postępuj według wyświetlanych komunikatów.
Abyśmy mogli przekazywać Ci dokumenty z banku na portal Moje dokumenty SGB potrzebna jest Twoja Zgoda na portal internetowy ,,Moje dokumenty SGB’’. Jeśli masz dostęp do bankowości internetowej, możesz ją wyrazić w części Ustawienia → Zgody. Jeśli nie korzystasz z bankowości internetowej, zapraszamy do naszego oddziału.
Pamiętaj, by sprawdzić czy podany przez Ciebie w banku numer telefonu komórkowego jest aktualny. Będziesz go potrzebował do logowania, a także to na ten numer otrzymasz powiadomienie o nowych dokumentach na portalu.