- Informacja o EuroFATCA (CRS)
Od dnia 9 marca 2017 obowiązuje Ustawa o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, zgodnie z CRS. Zgodnie z jej wymaganiami instytucje finansowe mają obowiązek przekazywania do lokalnej administracji podatkowej informacji o rachunkach klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w innych krajach. W związku z tym od 1 maja 2017 r. Bank Spółdzielczy w Suszu będzie wymagał od klientów indywidualnych i podmiotów instytucjonalnych informacji na temat kraju rezydencji podatkowej i numer ewidencji podatkowej tzw. TIN. - Co to jest CRS
Jest to standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard), który wymaga zgłaszania i gromadzenia informacji dotyczących rezydencji podatkowej klientów, obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie. CRS ma na celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania. - Obowiązki banku wynikające z CRS
Celem CRS jest ustalenie rezydencji podatkowej klientów i wymiana tych informacji pomiędzy poszczególnymi krajami zainteresowanymi. Zgodnie z wymogami CRS instytucje finansowe mają obowiązek przekazywania do lokalnej administracji podatkowej informacji o rachunkach klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w innych krajach. Jeżeli Bank Spółdzielczy w Suszu ustali, że rachunek prowadzony przez klienta jest rachunkiem raportowanym w świetle Ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi krajami, przekaże informacje do polskich organów podatkowych: - Obowiązki klientów banku w związku z CRS
Klienci obowiązani są do przedkładania na żądanie instytucji finansowych odpowiednich dokumentów i/lub oświadczeń. - Pytania dotyczące rezydencji podatkowej
W przypadku pytań i wątpliwości dotyczących CRS i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy o skontaktowanie się z niezależnym doradcą podatkowym. Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD:
http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/common-reporting-standard/ - Kogo dotyczy EuroFATCA?
Celem Euro-Fatca jest ustalenie rezydencji podatkowej Klientów. Zgodnie z wymogami Euro-Fatca instytucje finansowe – w tym Banki Spółdzielcze mają obowiązek wskazania Klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w kraju innym niż ten, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Informacje te muszą następnie zostać przekazane lokalnym organom podatkowym. Zgodnie z Euro-Fatca, lokalne organy podatkowe wymagają od instytucji finansowych, w tym również od Banków Spółdzielczych, aby zbierały, a następnie raportowały informacje dotyczące statusu podatkowego swoich klientów. Jeśli klient będzie otwierał nowy rachunek bankowy, produkt finansowy lub dokona jakiejkolwiek zmiany swoich danych, może zostać poproszony przez Bank Spółdzielczy w Suszu o dostarczenie dodatkowych informacji. Zgodnie z wymogami CRS, Bank jest zobowiązany uzyskiwać takie dane od swoich klientów. Wszystkie instytucje finansowe, w tym wszystkie banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami EuroFATCA. - Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku?
W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy w Suszu poprosi o dostarczenie poniższych informacji:
Klient Indywidualny: 1) imię i nazwisko; 2) aktualny adres zamieszkania; 3) miejscowość i kraj urodzenia; 4) data urodzenia; 5) kraj/ kraje rezydencji podatkowej; 6) numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
Klient Instytucjonalny/Podmiot: 1) nazwa; 2) aktualny adres siedziby (w tym kraj); 3) kraj/ kraje rezydencji podatkowej; 4) status podmiotu; 5) dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej; 6) numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
- Jak zdefiniować, który kraj jest moim krajem rezydencji podatkowej?
Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. W przypadku pytań dotyczących Państwa kraju rezydencji podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank Spółdzielczy w Suszu nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego. - Jak często muszę przekazywać te informacje do Banku Spółdzielczego?
Po otrzymaniu przez Bank Spółdzielczy ważnego Oświadczenia Klienta złożenie kolejnego konieczne będzie jedynie w związku z aktualizacją informacji dotyczących rachunku lub jeśli uznamy, że status wymagający raportowania w świetle przepisów CRS mógł ulec zmianie. - Jakie są konsekwencje, gdy nie złożę Oświadczenia?
Niezłożenie Oświadczenia o statusie EuroFATCA spowoduje, że Bank ma prawo odmówić założenia rachunku, co spowoduje brak możliwości nabywania produktów Banku. Aby potwierdzić swój status w świetle przepisów EuroFATCA, Klienci mogą zostać poproszeni o wypełnienie stosownego formularza. Istnieją trzy rodzaje formularzy na potrzeby EuroFatca. Formularze te znajdują się pod poniższymi linkami, wraz z wyjaśnieniem, jakiego podmiotu każdy z tych formularzy dotyczy, tj.:- OŚWIADCZENIE_CRS_KLIENT_IND – formularz ten przeznaczony jest dla klientów indywidualnych, w celu określenia ich statusu w świetle przepisów EuroFATCA.
- OŚWIADCZENIE_CRS_KLIENT_INSTYTUC – formularz ten przeznaczony jest dla klientów instytucjonalnych, w celu określenia ich statusu w świetle przepisów EuroFATCA.
- OŚWIADCZENIE_CRS_OS_FIZ_ROLNIK – formularz ten przeznaczony jest dla klientów indywidualnych, będących rolnikami, w celu określenia ich statusu w świetle przepisów EuroFATCA.